טיפול באמצעות אמנות לילדים מחוננים – ילדים מחוננים ידועים ברמת אינטליגנציה גבוהה מאד (IQ גבוה) ועם כישורים ויכולות בתחומים מסוימים שרמתם מעבר לרגיל. יחד עם זאת, עשויים הילדים להפגין קשיים נפשיים, כמו גם קשיים חברתיים, הצצים בגילאים שונים ובסיטואציות שונות. הפער שבין יכולת אחת שרמתה גבוהה מאד, לבין כישור או יכולת אחרת שהיא חלק מקושי מסוים, מוליד לא מעט תסכול אצל הילד ועשוי אף להגביר עוד יותר את יכולתו להתמודד עם היום יום ועם אתגרי החיים השונים. טיפול באמנות היא שיטת טיפול ייחודית, העוזרת לילדים המחוננים להתמודד עם הקשיים.

מהו טיפול באמנות

הורים רבים מעצימים את ילדיהם בעזרת הכנה איכותית למבחן המחוננים. הם שמים דגש רב על האינטליגנציה הגבוהה של הילד, שהתגלתה בשלבים מוקדמים לחייו, ורואים בכך הזדמנות בעבורו להגשים את עצמו ולהגיע להישגים גבוהים. מתוך רצון לסייע לילד להתמודד עם האתגר שבמבחנים הללו, מוצע כיום הטיפול באמנות לצעירים ולמבוגרים, למחוננים וגם לכאלה שאינם מחוננים, כנדבך נוסף המנצל את כלי האמנות השונים במטרה לטפל במסתרי הנפש של הילד. הטיפול כולל שימוש בטכניקות אמנות שונות (באחת או בכמה במקביל), כדי לאפשר למטופל (לילד המחונן במקרה זה) להביע את עצמו בקלות רבה יותר.

הטיפול באמנות יכול להיות באמצעות ציור, צילום (פוטותרפיה), פיסול ועוד. הוא משלב תיאוריות פסיכותרפיות שונות המגיעות מתחום הפסיכולוגיה ויכול להיעשות באופן אישי (מטפל מול מטופל) או באופן קבוצתי. מטרתו העיקרית של הטיפול היא לספק למטופל, לילד, מרחב בטוח ומכיל שבו יוכל להעלות את הקשיים השונים שאיתם הוא מתמודד ואותם הוא מתקשה להביע באופן מילולי (לעיתים אלה ילדים צעירים מאד). כלי האמנות, העומדים לרשותו של הילד המחונן, עוזרים לו להביע את מסתורי הנפש שלו באמצעות סמלים, אמצעים שאינם מילוליים. כך יכול המטפל לזהות חולשות וגם נקודות חוזק אצל הילד ולכוון אותו אל הדרכים הנכונות, שתעזורנה לו בהתמודדות.

על היתרונות שהוא מציע

הטיפול באמנות מציע ניצול אמצעים מסוג אחר, אמצעים העוזרים בהבעת התחושות, הרגשות הפנימיים  והרגשות הכי כמוסים. היתרון שבו הוא האפשרות לטפל בעזרתו בקשיים מסוגים שונים, כמו קשיים התפתחותיים, קשיים רגשיים, קשיים פיזיים וגם קשרים חברתיים. הוא פחות מאיים עבור הילד, הוא חווייתי ומהנה הרבה יותר. הילד, יחד עם המטפל, עובר תהליך שבמהלכו מביע, וייתכן שבפעם הראשונה, את קשייו השונים. כך הוא לומד לגשר על הפער העצום שבין היכולות השונות שלו ולמנוע את התסכול שנוצר בעקבותיו. הטיפול מנטרל את העולם המילולי של הילד (שלפעמים, כאשר מדובר בילד מחונן, עשוי להיות עשיר מאד), מונע ממנו להסתתר מאחורי המילה ומאלץ אותו ליצור עם המטפל קשר אותנטי.

מאמרים נוספים שיעניינו אתכם

Call Now Button